🐛Matka p••••••nuoleskelijasta omaksi itseksi 🦋

Miten tuntea itsensä ja olla sellainen kuin oikeasti on? Ympäristöstä riippumatta.


Itsensä tunteminen on kaiken hyvinvoinnin lähtökohta. Itsensä tunteminen tekee elämästä antoisaa ja rikasta. Itsensä tuntevalle haasteet ja kivut ovat mahdollisuuksia kasvaa. Itsetuntemus tuo syvyyttä ja aitoutta ihmissuhteisiin. Itsensä tunteva tiedostaa omat haasteensa, kasvunpaikkansa, tunteensa, tarpeensa ja sen miten toiset häneen vaikuttavat ja hän toisiin. Itsensä tunteva arvostaa ja kunnioittaa itseään ja elää omien arvojensa mukaista elämää. Hän on omassa voimassaan, myötätuntoinen, rehellinen ja aito ihminen. Itsensä tunteva kokee iloa ja merkityksellisyyttä omassa arjessaan ja löytää jokaisen mutkankin tarkoituksen. Hän pystyy kannatella itseään ja elämäänsä, osaa ottaa vastaan rakkautta, apua ja tukea sekä haluaa levittämään sitä ympärilleen.



Itseni tunteminen on ollut yksi elämäni suurimmista haasteista, ellei peräti suurin haaste. Olen kyllä halunnut tuntea itseni mutta en vain osaa olla oma itseni. En edes tiedä, miten ollaan täysin oma itseni. Olen monet kerrat lukenut omasta voimasta ja siitä miten tärkeää ihmisen on tuntea itsensä. Jo Aristoteles kehotti ihmistä tuntemaan itsensä, miten se voi olla niin vaikeaa?!! Joka kerta pieni ahdistus rinnassa ja mielessä hämmentynyt kysymys: MITEN OMASSA VOIMASSA OLLAAN?? Kun en edes huomaa etten ole oma itseni.

Minä olen elänyt kuin kameleontti. Muuttanut itseäni aina suhteessa ympäristöön. Olen ollut olemassa toisia varten ja vain suhteessa toisiin. Olen verrannut itseäni toisiin, ollut milloin parempi ja milloin huonompi, lihavampi, laihempi, rumempi, kauniimpi, menestyneempi, epäonnistuneempi ja niin edelleen. Olen muuttanut itseäni, olemistani ja sanomistani sen mukaan, mitä olen olettanut toisten minulta odottavan. Olen muuttanut itseäni kuvittelemani tilanteen vaatimalla tavalla välttääkseni konfliktin tai mahdollistaakseni kaikille toisille mukavan ja helpon olemisen tai saadakseni toiset ihailemaan, arvostamaan tai pitämään minusta.

Olen ollut valmis joustamaan aina kun se mielestäni on ollut tarpeen yleisen hyvän puolesta. Yleensä siis kaikille muille hyväksi kuin itselleni, tai itselleni siinä mielessä hyväksi, että olen onnistunut jälleen välttämään yhden konfliktin syntymisen. Minä olen ollut valmis, ja halukas, joustamaan. En ole edes ollut tietoinen siitä, mitä ihan oikeasti itse haluan ja ajattelen. Olen selittänyt ja perustellut joustavuutta ja miellyttämistä itselleni vahvuutena. Olen perustellut toisille mieliksi olemista vertaamalla itseäni heihin, jotka eivät ”paljon muista piittaa”, olen sanonut ”että minä olen parempi kuin toiset kun minä osaan joustaa. Toiset ovat moukkia.”

Olen luvannut tehdä ja hoitaa asioita, joita en oikeasti kerkeäisi, jaksaisi tai haluaisi tehdä. Sisäinen paha olo, ärtymys, marttyyrius ja raivo saattavat sisällä joskus nousta mutta silloinkin mielelläni on heti valmiina perustelut, miksi minun on tärkeää tämä(kin) asia hoitaa. ”Eihän sitä kukaan muu sitten tekisi. Hoitamatta jäisi.” Olen oppinut nielaisemaan ärtymyksen, loukkaantumisen, pettymyksen ja surun. Olen oppinut jatkamaan samaa rataa, yleensä hymy huulilla. Olen hakenut helpotusta juoruilusta, selän takana puhumisesta ja sisäisesti manaamisesta. Olen hakenut helpotusta kynsien pureskelusta, televisiosta, syömisestä, liikunnasta, neulomisesta ja joogaamisesta. Olen juossut itseäni ja omia todellisia tunteitani, tarpeitani ja ajatuksiani pakoon. Liikkumisesta, unesta ja laadukaasta ravinnosta huolimatta sisällä kalvaa koko ajan pienen pieni tyytymättömyyden siemen.

Kuulostaako tutulta? Teetkö asioita, joista jää huono olo itselle? Huomaatko joskus olevasi tilanteissa, jotka jättävät jälkeensä ihmeellisen ja oudon sisäisesti kiumurtelevan olon? Nielaisetko sanasi ja tunteesi ja olet ”kuin mitään ei olisikaan”?
Tervetuloa joukkoon! Voin lohduttaa --> ET OLE AINOA!! Meitä oon täällä yllättävän monia!!

Tässä tulee muutama asia, jotka ovat mua auttaneet tulemaan syvemmin kontaktiin itseni kanssa ja valjastamaan itseni oman elämäni puikkoihin. Sen sijaan että elämääni ohjaa kuolleen mummoni arvot tai isän, jonka rakkautta janosin, etsin ja kerjäsin mutta jota en edes tuntenut, toiveet hyvästä tyttärestä.

Suhde itseen syntyy vähitellen tulemalla tietoiseksi itsestään, omasta kehostaan, tunteistaan ja ajatuksistaan. Suhde itseen kehittyy ja vahvistuu näkemällä erilaisia puolia itsessään ja peilaamalla itseämme rehellisesti toisiin. On tultava tietoiseksi omista arvoista, rajoitteista ja uskomuksista. On nähtävä, miten jokainen kohtaaminen ja hetki nykyhetkessä on heijastuma lapsuudesta. On nähtävä, miten kantaa sisällään itseään lapsena ja kaikkia lapsuuden kokemuksia. Suhde äitiin ja isään heijastuu ihan jokaikisessä ihmissuhteessasi.

Kenelle sinun ihan oikeasti tarvitsee työpaikalla tai kotona olla mieliksi? Kenelle sinun raivosi kotona on osoitettu, kun pillahdat lapsellesi? Kenen viha sinusta tulee ulos? Kenen sinusta täytyy tykätä, että sinulla on hyvä olla? Kenen kehuja sinä kalastelet ja kaipaat? Kenen moitteita sinä pelkäät? Jokainen meistä kantaa koko elettyä elämäänsä sisällään mukanaan halusi sitä tai ei. Kuuntele kuka sinun pässäsi puhuu. Kenen sanoja toistelet itsellesi? Kuka määrää tekemistäsi, olemistasi ja sanomistasi?

Suhde itseen kehittyy vahvistamalla kehoa ja hermostoa. Luomalla vahvempi, totuudellisempi ja syvempi kontakti omaan kehoon. Ottamalla fyysinen keho lähemmäs itseä ja omaa kokemusta. Miltä minun kehoni tuntuu? Mitä minun kehossani tapahtuu juuri nyt?

Mulla itseni tuntemisen tiellä avainasemassa on ollut elämäntarina, toiset ihmiset peilinäni ja kehomuistista nousseet tietoisuutta avanneet kokemukset. Erityisesti hengitys- ja kundaliinijoogaharjoitukset.


Mun intohimo on jakaa niitä menetelmiä, jotka on auttaneet mua tulemaan vahvemmin ja rehellisemmin omaksi itsekseni toisille etsijöille, epävarmoille etsijöille, mielisteleviä etsijöille, heille joille itsensä tunteminen ja oma voima eivät ole itsestään selvää. Heille joiden itsetuntemusmatka on elämän mittainen seikkailu yhä syvemmin aukenemaan itseen. syntyi Red Tent -naisten voimapiiri.

Lue lisää Red Tentistä: https://www.miaulvila.com/redtent--naisten-voimapiiri

Red tentissä luodaan yhteys oman elämän tarinaan, sisäiseen lapseen ja lapsen maailmaan. Tarkastellaan elämäntarinaa sekä äiti- ja isäsuhteita terapeuttisin, taiteellisin ja kehollisin menetelmin. Luodaan kehon kautta yhteys varhaisiin tunteisiin ja kokemuksiin. Aletaan elää elämäämme läpi uudelleen alusta saakka.

RedTentissä koetaan uudelleen itsessämme asioita, jotka ovat ehkä jääneet elämättä ja kokematta. Ne ovat asioita, jotka vetävät meitä koko ajan vähän pinnan alle. Ne ovat asioita, jotka pienentävät meitä ja saavat meidät mielistelemään. Ne ovat tunteita, kokemuksia ja asioita, jotka saavat meidät myymään itsemme toiselle. Ne saavat meidät suostumaan silloinkin, kun kaikki meissä haluaa kieltäytyä. Myötätuntoisen, rohkaistun ja kannatellun kohtaamisen kautta tulemme tietoisiksi oman elämämme varjoista ja itsemme kaikista puolista. Annamme kiltin tytön elää läpi raivon ja annamme surumme upottaa meidät, jotta voimme saada kokemuksen valtameren loputtomasta kannattelusta.

RedTent on voimamatka itseemme. Se voi olla ensimmäinen askel muutoksen tiellä. Se voi olla mahdollisuus löytää elämään vapautta, tilaa ja energiaa. Se voi olla mahdollisuus katsoa mikä siellä vakan alla on piilossa, se voi olla ensimmäinen kerta päästää ulos jotain mitä et koskaan ole saanut paljastaa. Ryhmä ja ohjaus tekee tutkimisesta turvallista, kannateltua ja rehellistä.

RedTent on tila, jossa saat olla itsesi kanssa, vain sinua varten ja vain sinun tarpeitasi varten. Se on kerran kuukaudessa oleva päivä, joka askel askeleelta tuo sinua lähemmäs itseäsi. Sillä tiellä otat joka kerta askeleen eteenpäin, askeleen syvemmälle, askeleen lähemmäs. RedTentillä ei ole päämäärää, se ei tee sinusta valmista tai täydellistä ihmistä. Se tekee sinusta ehkä herkemmän, haavoittuvamman ja aidomman. Matka on ryhmän tarkoitus, yhteisesti jaettu matka, johon jokainen tuo oman itsensä kaikkine puutteineen ja rosoisuuksineen. Se saattaa aluksi jopa pöläyttää pinnan alle niin että tunteiden kokeminen lisääntyy ja kokemuksessasi saatat upota vähän syvemmälle. Syvyys onkin se juttu, se on sen mahdollisuus vapaampaan ja täydempään elämään. Sukeltaminen tuo pintaan sen mikä pinnan alla paljastumista odottaa. RedTent vaatii heittäytymistä, rohkeutta, halua mennä syvemmälle, halua nähdä itsensä. Halua tulla vapaaksi. Nyt on aika. Onko se sinulle?


❤️ Mia

Lue lisää: www.miaulvila.com


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kuka on sinun Elämäsi Tärkein ihminen?

Milloin lakkaat pärjäämästä?